Är det dags att skaffa nya arbetskamrater?

vilokraft.se/ oktober 16, 2013/ Hälsa, Stress

Nu byter vi sommarens lediga dagar mot jobb och vardagsaktiviteter igen. Har du laddat batterierna eller är de, tvärtom, helt tomma? Vad säger din kropp om du frågar den? Är den skönt utvilad och pigg eller känner du dig stel, trött och stressad? Låt mig få presentera två arbetskamrater som längtar efter att få jobba tillsammans med dig i höst.  De heter Lugn och Ro och kan uträtta storverk om de får rätt förutsättningar.

Låt binjurarna ta nattpasset

När du lever i hög stress under en längre tid så nöter du ner stresströskeln. Din dåliga arbetskamrat Stressen får allt lättare att komma och gå som den själv vill och till slut flyttar den in i ditt liv på heltid och bryter ner dig både fysiskt och själsligt. För att hindra att det händer behöver du ge dig tid tillräcklig tid för återhämtning. Dina binjurar behöver arbetsro för att kunna bryta ner de ohälsosamt höga doser av kortisol, noradrenalin och adrenalin som samlats i din kropp. Därför jobbar de bäst när du sover. Under långvarig stress bränner du dessutom avslappningsmineraler som magnesium, zink och B-vitaminkomplex så boosta gärna upp kroppen med dem för en snabbare återhämtning.

Träna lugnare och orka mer

Att träna är bra men många, framför allt personer som är högpresterare, tränar för hårt och missar den efterlängtande må-bra-effekten. Kruxet är att högpulsträning frisätter stresshormonet kortisol som gör dig kraftlös och deppig om det inte bryts ner. Ligger du redan på en konstant hög stressnivå är det svårt för dina binjurar att hinna med. För att få en riktigt stressdämpande effekt av din träning behöver du därför begränsa den till lugna promenader med låg puls.

Sov dig stark

När kroppen går på högvarv är det extra svårt att komma till ro. Lägg dig ändå och försök att sova mellan 22 och 06 när kroppen återhämtar sig maximalt. Då kan dina trötta muskelceller och ditt skelett byggas upp, dina uttjänta blodkroppar och din bindväv förnyas. Det kan ta tid att få fason på sömnrutinerna. Ge inte upp. Och försök att bli kvar i vila även om sömnen inte kommer på beställning.

Massage och reloading

Behöver du hjälp att slappna av? Ta en massageterapeutisk behandling. Den hjälper dig att sänka muskeltonus och göra dig av med spänningar. Den sänker ditt blodtryck och höjer immunförsvaret. Dina inre organ påverkas positivt och oxitycinet som frisätts vid massagen gör dig lugn. Oxytocin är nämligen stresshormonernas motsats som underlättar kroppens egen läkning och gör dig mer stresstålig.

Ett annat sätt att är att gå på reloading där du får lära dig mental träning och att släppa taget om de skräptankar som tynger dig och hindrar dig från att hitta rutiner som får dig att må bra.

Till sist vill jag bara påminna dig om att dina arbetskamrater Lugn och Ro inte är några framfusiga typer. De kommer inte spontant utan förväntar sig att du ska bjuda in dem och verkligen avsätta viktig arbetstid tillsammans med dem. Så, se till att göra det. Du kommer garanterat att få se fantastiska resultat.

Share this Post