Krönikor

Ta kroppens signaler på allvar

Hjärnan är en tolkningsmaskin som utifrån våra sinnen försöker tolka vad som sker i våra liv. Det är både kemiska och elektriska mekaniska signaler som ska smältas till en verklighetsbild, som sedan ska vägleda oss och skydda vår hälsa.

Vi tar in 100 megabytes av information varje dag. Motsvarande 100 000 sidor A4 med text. Informationen ska tas emot och sorteras, bedömas, vägas och läggas på rätt plats så att vi har den tillgänglig i framtida situationer.

Mycket av sorteringen sköts omedvetet (se min förra krönika). Lägg sedan till signaler från dig.

Signaler från kroppen är indikationer

Hur ser du på signalerna ­– som hinder eller som stöd? Det här är ett mycket finurligt system, ju mindre du lyssnar till signalerna desto kraftigare signal kommer du att få!

Vissa signaler från kroppen är lättare att tyda och nödvändiga att beakta (om inte annat för de opraktiska konsekvenserna):

– När du har låg energi i kroppen brukar det dyka upp signaler av trötthet och utmattning. Lyssnar du och vilar?

– Hunger skapar irritation och svaghet i kroppen, när blodsockerkurvan nästan är i diket, då slinker något ner snabbt.

– Akut smärta är en stark signal. En reaktion på att något är fel och ja, om vi bryter ett ben lägger vi benpiporna på rätt plats och gipsar.

Andra signaler skjuter vi lättare ifrån oss. Smygande symtom som värk i muskler på grund av hög muskeltonus och stressymptom kan vara svårare att lyssna till. Knackig sömn, oro och depressioner och känslor av otillräcklighet är indikationer från kroppen, från det inre som vill ha gehör.

Jag vill förtydliga: Ta kroppens signaler på allvar. Skjut inte bort vad kroppen vill berätta. Kropp och knopp hänger ihop.

 

Hormoner påverkar varandra
Hormoner är kroppens signalsystem som styr mättnadskänsla, hunger, muskeltillväxt och mycket mer. Om ett hormon hamnar ur balans kommer de andra snart att följa efter.

Vi kan bli sjuka när vi lever under press och stress under en längre tid. Binjurarna försvagas och skapar en kortisolresistens hos andra hormonreglerade organ som äggstockar, sköldkörtel och bukspottkörtel med hormoner som insulin, progesteron, östrogen och testosteron. Alltså, en ”reaktionstsunami” som ställer till kaos i kroppen.

Har du känt hjärtklappning? Eller har det hänt att när du precis pustar ut efter en stressad period så bryter en infektion ut?

Det går inte att lura kroppen, bara skjuta fram symtomen. Går vi emot oss själva och det vi tror på så förlorar vi ofelbart energi. Det i sin tur skapar inre konflikter som spelar upp sig på utsidan i våra relationer, på arbetet och så vidare.

För att komma på vilka dina behov är, vad dina signaler betyder, behöver du låta dina tankar och känslor göra sig hörda.

Reflektera, lyssna även till obehagliga känslor och försök förstå vad de står för. Kanske tycker du det är svårt men det är fullt möjligt. Det är bara du som vet vad du behöver.

Vinsten, ja det är en kropp som kan jobba optimalt utifrån dina förutsättningar.

Ett alert sinne med kraft att genomföra det du vill i livet. Känslor av lycka och tillfredställelse för det du utför. Förmåga att närvara i stunden.
Det är för mig högsta vinsten

Jobba med dig själv – inte mot

Har du tänkt på hur vi människor ofta fångas lättare av oro över det som inte får hända än av det positiva vi önskar ska hända?

Det beror lite förenklat på två saker: 1. Att vi lägger mer tid på att analysera de eventuella problemen än att staka ut vägen till de mål vi vill nå. 2. Att de mentala processer som är starkast emotionellt färgade lättare fångar våra tankar och behåller dem. Här vinner tyvärr ofta rädsla och oro över hopp och längtan. Därför riskerar vi att styra mot saker som vi inte vill ha och som vi viljemässigt kämpar emot istället för att rikta våra styrmekanismer mot det som vi vill.

Så var sitter styrsystemet och hur fungerar det?

Vi agerar utifrån känslor och upplevelser som vi tidigare varit med om och som har lagrats i vårt undermedvetna. När du upplever att du inte kan förändra dina känslor och tankar, att du repeterar ditt beteende om och om igen eller inte kan bryta en vana, då sitter orsaken fast i det undermedvetna. Det undermedvetna kan nämligen inte skilja eller värdera, utan upprepar bara ett inlärt mönster. All stress bygger på en illusion om en konsekvens av något som ännu inte hänt.

Det som det undermedvetna har skapat kan det också förändra.

I vårt undermedvetna finns dessbättre också vår fantasi och intuition som är en kraftfull motor vid förändringar. Du kan alltså själv programmera om och träna ditt undermedvetna på att ta nya vägar. När du behärskar ditt sinne bättre så blir dina tankar och känslor, din motivation och dina beslut bättre för just dig. Du får kontakt med din kärna och anpassar dig lättare till världen omkring dig åt vilket håll den än snurrar. Du kan återhämta dig och komma stärkt ur negativa livshändelser och stressfaktorer.
När du tränar upp dina mentala muskler blir du nämligen bättre på att upprätthålla en känsla av välbefinnande och lycka i ditt liv, även när du påverkas av saker som du inte har valt själv.

Vänta in dig själv

Kom ihåg: Efter varje yttre förändring behöver du tid för att i lugn och ro rita om din karta och kalibrera din kompass för att hitta tillrätta och få kontakt med din inre kärna igen. Får du inte den tiden tappar du du lätt kontrollen över styrsystemet och blir ett offer för yttre krav, verkliga och inbillade. Vid varje förändring behöver du ta dig tid att avsluta det gamla, tid att förbereda det nya och tid att utföra förändringarna.

Mot nya vägar och mål.

-Ta reda på vad du vill, vad du behöver och hur dina mål ser ut. I ditt liv. (reflektera och skriv ner)

- Ju mer detaljerad du är desto bättre förutsättningar ger du dig själv att skapa ett resultat. Innan något händer i verkligheten måste det, som jag i början, först hända för ditt inre)

- Bryt ner dina mål till lagom stora delmål.

- Bestäm dig för att göra det som behövs för att nå dit du vill.

- Fira varje gång du når ett delmål. Känn dig stark och nöjd.

- Ta hjälp, av mig eller någon annan som du känner förtroende för, om du behöver coachning och pepp på vägen.

Har du sovit gott i natt?

Att sova bra är något av det viktigaste du kan göra för att må bra. När du sover jobbar din kropp med självläkning och återhämtning, både fysiskt och mentalt. Frågan är: Ger du sömnen möjlighet att göra sitt jobb?

Även om du inte är aktiv i vanlig bemärkelse när du sover så är sömnen ingen passiv fas, tvärtom. Då jobbar din kropp för fullt med återhämtning och uppbyggnad. Den bunkrar upp ett lager av de olika ämnen som du behöver för inlärning och minne, immunsystemet aktiveras och produktionen av tillväxthormon (testosteron) ökar. Trötta muskelceller och uttjänta blodkroppar ersätts med nya. Skelettet och bindväven byggs upp igen efter dagens förslitningar.

Stress ger sämre sömn

Sömnen påverkas av konflikter, förändringar, rädslor och brist på trygghet i ditt vakna liv. Förenklat kan man säga att olika former av stress ger dig en konstant hög ämnesomsättning, vilket i sin tur signalerar till kroppen att du ska vara vaken, trots att du egentligen behöver sova. Det blir en ond cirkel.

Adrenalinet håller dig vaken

Redan efter en enda natt av störd sömn behöver du extra energi för att klara nästa dag. Ämnesomsättningen måste alltså öka. Den kickas i gång av adrenalin som samtidigt gör dig lättirriterad och känslig, vilket i sin tur ökar suget efter sötsaker. (Känner du igen dig?) Sömnbristen stör på så sätt regleringen av insulin och minskar kroppens förmåga att ta hand om socker. Vissa forskare arbetar idag efter hypotesen att en störd sömn skulle kunna påverka kroppens utvecklande av åldersdiabetes.

Låt oss istället titta på det från andra hållet. När ämnesomsättningen går ner får kroppen signaler om att somna. Fyll på med kalcium, zink och magnesium samt B-vitamin komplex så hjälper du kroppen att komma till ro.

Ge dina binjurar en bra frukost

Har du svårt att vakna? Det kan bero på att du har sovit dåligt, att kroppen haft ett hårt jobb med att ta hand om gifter och/eller att du har en låg binjurefunktion. Binjurarnas jobb är nämligen att se till att du vaknar ordentligt. De behöver protein för att fungera. Tyvärr är vi många dricker kaffe för att komma igång på morgonen och stora mängder kaffe belastar binjurarna. Om du kämpar med energinivåerna på förmiddagen ger en proteinrik frukost i form av exempelvis ägg en bättre start än kaffe och snabba kolhydrater.

Bädda för goda sömnvanor

Det kan inte sägas ofta nog: Gå och lägg dig i tid. Räkna med att du behöver åtminstone sju timmars sömn. Börja gärna varva ner en timme innan med att läsa, ta ett bad eller hitta en annan lugn kvällsritual som passar dig.

Till sist: Hör du till dem som kollar mailen och Facebook när du ska sova? Det hindrar dig effektivt från att varva ner genom att stimulera till såväl engagemang som problemlösning av olika slag. Mitt råd blir därför att inte ”hoppa i säng” med någon annan än din livskamrat om målet är att få sova gott.

Lever du ett framgångsrikt liv?

Hur mår du? Hur går det för dig på jobbet? Hur har du det med dina nära och kära? Vissa dagar är lätt att svara ”Tack jag mår bra. Det rullar på fint.” Du känner dig helt enkelt framgångsrik. Andra dagar …

Kanske känns framgång som en naturlig del av livet just nu, nästan som en rättighet. Kanske tillhör du i stället de som är avundsjuka på andra personers framgång. Eller också var det jättelänge sedan du kände dig framgångsrik över huvud taget.

När verkligheten skaver mot drömmarna och vi inte har det liv vi önskar oss är det lätt att fly på olika sätt. Vissa flyr till shopping eller överdriven träning andra tröstar sig med skräpmat eller alkohol. Tv-programmet Lyxfällan visar tydligt hur jakten på det som vi tror är framgång kan leda till raka motsatsen. Som tur är finns det bättre vägar att gå.

Vilken roll spelar andras framgång i ditt liv?

Börja gärna med att fråga dig: Påverkar det dig om dina vänner byter bil och åker utomlands varje år? I så fall, hur? Vad betyder en topposition på ett företag, ett välfyllt konto och försäkringar som säkrar din framtid ekonomiskt? Hur reagerar du när någon du känner genomfört klassikern eller nått sin idealvikt?

Vem bestämmer?

Den som, enligt många, har ekonomisk framgång kan vara både fattig och framgångsrik i sina egna ögon. Den som har en snygg och välformad kropp kan må toppen eller uselt. Det beror på hur de ser på sig själva och värderar sin situation men även omvärldens idealbilder påverkar. Ändå är de inte facit. Du behöver själv komma fram till vad som gör att du känner dig framgångsrik i ditt liv och med dina förutsättningar. Kanske har det med pengar eller en viss typ av fysik att göra, kanske inte.

Så här är det för mig

Själv känner jag mig framgångsrik när jag klarar av att hantera stress och välja bort det som är oväsentligt för mig. Alltså, när jag själv väljer vad jag lägger min tid på. Jag vill leva i enkelhet och vara nöjd med mina val och beslut och se till att göra det bästa med det jag har. När jag lyckas vända en motgång till en framgång ser jag mig själv som lite extra framgångsrik.

Skapa din egen framgång

För att komma på vad framgång betyder för dig behöver du låta dina tankar och känslor göra sig hörda. Låt dem berätta vad du vill, känner och behöver istället för att jämföra dig med andra och göra deras framgång till din. Skriv ner. Lyssna även till obehagliga känslor och försök förstå vad de står för. Välj och välj bort. Din magkänsla visar vägen. Tycker du att det är svårt? Ja det är det, men det är fullt möjligt och väl värt varje ansträngning.

Kanske kan man summera det så här: Den som är framgångsrik har betalat ett lagom högt pris för att nå sin framgång och känner sig rik även utan jämförelse med andra.

Är det dags att skaffa nya arbetskamrater?

Nu byter vi sommarens lediga dagar mot jobb och vardagsaktiviteter igen. Har du laddat batterierna eller är de, tvärtom, helt tomma? Vad säger din kropp om du frågar den? Är den skönt utvilad och pigg eller känner du dig stel, trött och stressad? Låt mig få presentera två arbetskamrater som längtar efter att få jobba tillsammans med dig i höst.  De heter Lugn och Ro och kan uträtta storverk om de får rätt förutsättningar.

Låt binjurarna ta nattpasset

När du lever i hög stress under en längre tid så nöter du ner stresströskeln. Din dåliga arbetskamrat Stressen får allt lättare att komma och gå som den själv vill och till slut flyttar den in i ditt liv på heltid och bryter ner dig både fysiskt och själsligt. För att hindra att det händer behöver du ge dig tid tillräcklig tid för återhämtning. Dina binjurar behöver arbetsro för att kunna bryta ner de ohälsosamt höga doser av kortisol, noradrenalin och adrenalin som samlats i din kropp. Därför jobbar de bäst när du sover. Under långvarig stress bränner du dessutom avslappningsmineraler som magnesium, zink och B-vitaminkomplex så boosta gärna upp kroppen med dem för en snabbare återhämtning.

Träna lugnare och orka mer

Att träna är bra men många, framför allt personer som är högpresterare, tränar för hårt och missar den efterlängtande må-bra-effekten. Kruxet är att högpulsträning frisätter stresshormonet kortisol som gör dig kraftlös och deppig om det inte bryts ner. Ligger du redan på en konstant hög stressnivå är det svårt för dina binjurar att hinna med. För att få en riktigt stressdämpande effekt av din träning behöver du därför begränsa den till lugna promenader med låg puls.

Sov dig stark

När kroppen går på högvarv är det extra svårt att komma till ro. Lägg dig ändå och försök att sova mellan 22 och 06 när kroppen återhämtar sig maximalt. Då kan dina trötta muskelceller och ditt skelett byggas upp, dina uttjänta blodkroppar och din bindväv förnyas. Det kan ta tid att få fason på sömnrutinerna. Ge inte upp. Och försök att bli kvar i vila även om sömnen inte kommer på beställning.

Massage och reloading

Behöver du hjälp att slappna av? Ta en massageterapeutisk behandling. Den hjälper dig att sänka muskeltonus och göra dig av med spänningar. Den sänker ditt blodtryck och höjer immunförsvaret. Dina inre organ påverkas positivt och oxitycinet som frisätts vid massagen gör dig lugn. Oxytocin är nämligen stresshormonernas motsats som underlättar kroppens egen läkning och gör dig mer stresstålig.

Ett annat sätt att är att gå på reloading där du får lära dig mental träning och att släppa taget om de skräptankar som tynger dig och hindrar dig från att hitta rutiner som får dig att må bra.

Till sist vill jag bara påminna dig om att dina arbetskamrater Lugn och Ro inte är några framfusiga typer. De kommer inte spontant utan förväntar sig att du ska bjuda in dem och verkligen avsätta viktig arbetstid tillsammans med dem. Så, se till att göra det. Du kommer garanterat att få se fantastiska resultat.

Med rätt regi spelar du alla roller framgångsrikt

Våra olika roller hjälper oss att skapa ordning och balans i våra liv. De gör det lättare att hålla rätt fokus och avgör hur vi ska bete oss i ett visst sammanhang. Ena stunden har du föräldrarollen, en stund senare tar arbetsrollen över. Att ha många olika roller är oftast inget problem så länge de håller sig på sina givna arenor.

I takt med att arbetslivet blir alltmer gränslöst tenderar arbetsrollen att kliva in och spela huvudrollen där den inte tidigare inte ens har haft tillträde. Vad innebär det och hur undviker man att en roll tar för stor plats på bekostnad av en annan?

Kalendermetoden
Identifiera dina mål och aktiviteter för varje roll för den kommande veckan och skriv in dem i din kalender. Det behöver inte vara en aktivitet som ska klaras av utan kan vara så enkelt som att ha mer tålamod med dina barn. Bestäm dig för att följa din planering. Om något hindrar dig från att slutföra en aktivitet inom den tid du hade planerat, oroa dig inte. Försök att få in ny tid i kalendern för nästa vecka istället för att justera i din befintliga planering.

Du kan inte vara på scenen dygnet runt
Kom ihåg att sömn och avkoppling är avgörande för din hälsa. Därför måste det även finnas tid för att släppa alla roller och bara vara, helt kravlöst. Hur mycket tid du behöver vet bara du. Lyssna på dina behov och din kropps signaler. Där har du svaren. Planera med omtanke om dig själv och agera sedan därefter.

Hur gick det?
När veckan har gått är det dags att utvärdera. Vilka var dina stora framgångar? Vad var mindre lyckat? Identifiera de tillfällen då du medvetet valde att prioritera en aktivitet framför en annan. Behöver du justera något för att få bättre balans under nästa vecka? Kalenderplanering garanterar ingen omedelbar succé, men är ett sätt att ta kontrollen över sina olika roller och sin tid.

Några ord om multitasking
Att kunna behålla sitt fokus och följa sin plan trots alla nya intryck och förslag som oavbrutet sköljer över oss kräver disciplin och värderas inte alltid så högt. Tvärtom betraktas den som kan hålla många bollar i luften som ett föredöme, inte minst hos chefer och rekryterare. Det bygger på viljan att maximera potentialen hos varje enskild medarbetare och en tro på att den som gör många saker samtidigt är mer produktiv än den som gör en sak i taget. Jag ställer mig tvivlande och alltfler studier visar att multitasking är ett ideal som i slutändan kommer att göra såväl arbetsgivare som anställd besvikna.

Gör en sak i taget
I allt du gör behöver du tid för att förbereda dig, tid att utföra det du ska göra, tid att avsluta och tid att återhämta dig. Det går inte att gena. Ta en sak i taget och sätt allt fokus på det du gör just nu. Då blir tiden din vän och inte din fiende. Ju mer vi tränar våra inre förmågor desto starkare blir de. Till skillnad från när du tränar din kropp finns det inte någon gräns för hur långt sinnet kan nå. Träna på att säga nej när du känner att det är rätt – utan att känna dåligt samvete för att du inte ställer upp på andras önskemål. Det är ett gammalt invant beteende som du får träna bort. Det går, jag lovar.

Gör din andning dig verkligen starkare?

Vi överlever ungefär 40 dagar utan mat, 8 dagar utan vätska och 4-5 minuter utan att andas. Andningen är också bland det första som reagerar på stress och olika känslotillstånd. Känn efter hur du andas i olika situationer och använd andningen aktivt för att komma i balans.

Gäspen är det djupaste andetag vi kan ta. Den piggar upp dig om du är trött. När du är stressad minskar den din spänningsnivå. Alltså: Gäspa ofta. Att sträcka på sig har samma effekt och ger dig automatiskt en friare och djupare andning. Samtidigt gör du dig av med den syrebrist som uppstår i musklerna när du sitter stilla för länge. Bindväv och muskelhinnor anpassar sig efter musklernas längd och redan efter 40 minuter börjar du bli trög och seg i kroppen.

Låt andningen hjälpa dig att må bra

70 procent av kroppens slaggprodukter försvinner via utandningsluften medan inandningsluften renar blodet och syresätter dina celler. När du andas ända ner i magen blir dina andetag effektiva och kan göra sitt jobb. Djupandning gör även att hjärnans elektriska aktivitet kan förändras från betavågor till alfavågor. Betavågor är snabbare och hjälper dig vid aktivitet och problemlösning medan alfavågor lugnar och dämpar känslan av stress och smärta så att du blir mer tolerant. Djupandning är med andra ord en bra antistressteknik.

Skapa din privata oas för återhämtning

Vill du kunna prestera på topp under en lång tid och må bra? Då har du inget annat val än att ta dig tid till återhämtning. Hur mycket som är tillräckligt vet bara du men om du är ovan kan du börja med tre timmar utspritt över en vecka. Välj en fysisk plats som du går till för att varva ner. Det är ett tydligt sätt att tala om för hjärnan att det är dags för återhämtning och din kropp börjar associera platsen med vila och lugn. Välj en plats där du inte känner några krav och där du mår bra (i snickarboden, på promenaden, vid staffliet och så vidare). Med tiden kommer du kunna föreställa dig hur avkopplande skönt och härligt du mår när du är i din oas bara genom att blunda och tänka på din plats.

OBS! När du återhämtar dig är det inget annat som är viktigare. Låt inget störa dig. Varför inte passa på att lägga mobilen på laddning samtidigt som du själv laddar upp ny energi?

Spring inte i kapp med tiden, gå i takt med dig själv

Att njuta är en konst. Att njuta av det som inte är njutbart är ännu konstigare. Men om du sänker tempot en aning när du diskar, rensar ogräs, bäddar eller tuggar maten så sker sig något magiskt. Det är som om själen, och du själv, hinner med dig och vardagssysslorna får ett nytt, större värde.

Sist men inte minst: Låt bli att planera utifrån att du har 24 vakna timmar per dygn och kan använda tid på kvällen eller helgen för att jobba. Det är en dålig vana som bara gör att du får svårt att hålla isär arbete och fritid och känner dig otillräcklig på båda håll.

Sätt allt fokus på det du gör nu

Ett nytt år bär löften och förhoppningar om ett bättre liv för många av oss. Nu ser vi fram emot att ta tag i alla uppgifter med nya krafter. Eller, hör du till dem som känner sig matt bara av att tänka på allt som väntar? Sipprar det ut mer energi än vad som kommer in?

När du har energibrist går allt trögt och det blir svårare att möta prövningar och utmaningar. Har du däremot mycket energi går allt lätt och smidigt och du har krafter kvar även efter du har klarat av dagens utmaningar och jobb.

Genom att tillföra energi och hitta sätt att hålla energinivåerna höga, får du en fungerande självläkning och ett högt immunförsvar. Du får en stark drivkraft och kan följa dina strategier på ett sätt som får dig att må bra.

Låt mig få påminna dig om några effektiva sätt att fylla 2013 med energirika dagar.

Mer syre ger mindre stress

Ta några djupa andetag genom näsan och rör på kroppen så får du ny kraft och blir klartänkt. Det här är inget hokus pokus utan effekten av att halten av stresshormonet kortisol i blodet sjunker och att du gör dig av med syrebristen som uppstått i musklerna. Först när din stressreaktion minskar kan du syresätta din kropp igen, ända upp i hjärnan.

Vem styr, du eller dina tankar?